9577_logopl2017.jpg  pl-logo-www.png

czolg.jpg

 

Cel projektu

Celem naszego projektu jest stworzenie realistycznego symulatora jazdy wozem bojowym lub czołgiem przeznaczonego do gier komputerowych głównie do War Thunder.

Nasz projekt zakłada budowę interaktywnego stanowiska, które pozwoli użytkownikom wcielić się w trzy kluczowe role załogi czołgu:

  • celowniczego,
  • kierowcy,
  • ładowniczego.

Dzięki temu chcemy zapewnić nie tylko wyjątkowe wrażenia z rozgrywki, ale także możliwość nauki i zrozumienia mechaniki obsługi prawdziwego pojazdu pancernego.

Projekt naszego symulatora to krok w stronę bardziej realistycznych doświadczeń w grach militarnych, ale także świetna okazja do rozwijania wiedzy z zakresu mechaniki, automatyki i programowania. Dzięki podziałowi ról na trzy stanowiska udało nam się oddać ducha współpracy w załodze czołgu, co jest kluczowym elementem zarówno w grze War Thunder, jak i w rzeczywistości.


Zasada działania

Symulator składa się z trzech niezależnych stanowisk, z których każde odpowiada za inną funkcję w załodze czołgu.

  • Celowniczy - precyzyjne namierzanie celów i oddawanie strzałów

    Stanowisko celowiczego obejmuje:
    - Monitor wyświetlający obraz z gry, symulujący widok przez celownik optyczny.
    - Dwie korby do obsługi osi X i Y, pozwalające na ręczne sterowanie ruchem działa w poziomie i pionie.
    - Przycisk wystrzału, odpowiadający za oddanie strzału w grze.

  • Kierowca - manewrowanie czołgiem na polu bitwy.

    Do jego dyspozycji należą elementy takie jak:
    - Dwie niezależne wajchy sterujące każdą z gąsienic osobno, co umożliwia realistyczne skręty i jazdę.
    - Monitor wyświetlający obraz z gry, symulujący widok kierowcy.

  • Ładowniczy - przygotowanie działa do oddania strzału poprzez załadunek pocisków.

    Mechanizm ładowania obejmuje:
    - Zamek osadzony na siłowniku pneumatycznym, który porusza się po dwóch szynach.
    - System sterowania siłownikiem, który wprowadza ruch zamka, umożliwiając automatyczne załadowanie pocisku.
    - Stałe jarzmo, do którego przymocowany jest siłownik, odpowiadające za stabilizację mechanizmu.


Aktualny stan zaawansowania projektu

Obecnie pracujemy nad kluczowymi elementami symulatora, które pozwolą na jego pełną funkcjonalność. Jednocześnie pracujemy nad montażem pneumatyki działa, integracją sterowania z grą oraz wykonujemy nasze autorskie części za pomocą drukarek 3D. Sukcesywnie projektują i drukują niezbędne elementy konstrukcyjne, takie jak uchwyty, mechanizmy sterujące oraz obudowy. Prototypowanie mechanizmów działa opiera się na montażu i testowaniu systemu ładowania pocisków, który jest wyposażony w siłowniki pneumatyczne. Od strony wirtualnej projektu dopasowujemy kontrolery, takie jak wajchy i korbki, do sterowania pojazdem w War Thunder, aby uzyskać jak najbardziej realistyczne odwzorowanie ruchów czołgu.


Plany na przyszłość

W zakresie naszych pomysłów do rozwinięcia w przyszłości znajdują się:

  • Rozbudowa interfejsu użytkownika – dodanie bardziej zaawansowanych systemów sterowania i wskaźników.
  • Rozwinieta integracja z grą – poprawę synchronizacji ruchów mechanicznych z akcjami w grze.
  • Rozszerzenie stanowisk – np. dodanie funkcji dowódcy czołgu, który koordynowałby działania całej załogi.
  • Testy i optymalizacje – dopracowanie mechaniki działania symulatora, aby jak najwierniej odwzorować rzeczywiste warunki bojowe.
  • Budowa makiety wnętrza czołgu – w przyszłości chcemy umieścić cały symulator w specjalnej makiecie imitującej wnętrze  prawdziwego czołgu, co jeszcze bardziej zwiększy realizm rozgrywki.
 

Działania realizowane dzięki dofinansowaniu w ramach
Konkursu na projekty studenckie dla kół naukowych Politechniki Lubelskiej.
sygnet_pl3.jpg

fundusze.png

Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój 2014-2020 "PL2022 - Zintegrowany Program Rozwoju Politechniki LubelskiejPOWR.03.05.00-00-Z036/17